نگاهی به تمدن ایرانی

مطالب جالبی از تاریخ ایران وورزش جهان

نگاهی به تمدن ایرانی

مطالب جالبی از تاریخ ایران وورزش جهان

تربیت سگ ها

تربیت سگ‌ها


یک سگ تربیت شده را با سگی که تعلیم ندیده مقایسه کنید، سگی که تربیت شده باشد براحتی بین انسانها زندگی می‌کند این سگ نه تنها برای اطرافیان خود مشکل‌افرین نیست، بلکه در موارد بسیاری به یاری و کمک آنها می‌شتابد ولی سگی که تعلیم ندیده باشد، همواره باعث دردسر بوده و برای اطرافیان و حتی خودش مشکل‌ساز خواهد شد.

یک سگ تربیت شده را با سگی که تعلیم ندیده مقایسه کنید، سگی که تربیت شده باشد براحتی بین انسانها زندگی می‌کند این سگ نه تنها برای اطرافیان خود مشکل‌افرین نیست، بلکه در موارد بسیاری به یاری و کمک آنها می‌شتابد ولی سگی که تعلیم ندیده باشد، همواره باعث دردسر بوده و برای اطرافیان و حتی خودش مشکل‌ساز خواهد شد. خوشبختانه سگ‌ها به دلیل هوش بالا و ویژگی‌های رفتاری خاصی که دارند براحتی قابل تربیت هستند. شما هر نژادی را می‌توانید به راحتی تعلیم دهید. لزومی ندارد که آن حتمآ یک سگ اصیل باشد حتی یک سگ دو رگه یا سگ معمولی را نیز می‌توانید به آسانی تعلیم دهید هر چند که برخی نژادها استعداد خوبی در این زمینه دارند و برخی دیگر مستلزم بکارگیری وقت و زمان بیشتری برای تعلیم و تربیت هستند. اصولا تربیت سگها، کار وقت‌گیری بوده و نیاز به حوصله زیادی دارد. شخصی که می‌خواهد سگ را تعلیم دهد باید با خصوصیات رفتاری آن آشنایی کافی داشته، حیوان را درک کرده و بتوا ند با وی ارتباط نزدیکی برقرار کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه و سیستمی که برای سیستم سگ انتخاب می‌کنید باید در راستایی باشد که حیوان را شاداب و سرحال کند و هیچ موقع این تربیت و تعلیم نباید موجب آزار و اذیت حیوان شود. اگر بتوایند سگ را درست و صحیح تربیت کنید، جذابیت حیوان چند برابر شده و رابطه عاطفی شما با او بسیار عمیق‌تر خواهد گشت. بهترین موقع برای شروع تربیت، از سن، ماهگی تا 2 سالگی است. بعد از سن 2 سالگی استعداد و توانایی سگها در یادگیری کمتر می‌شود.قبل از شروع به تعلیم و تربیت سگ، باید با او کاملا اخت شوید. اینکه بخواهید یک سگ جدید را بدون اینکه با وی آشنایی داشته باشید و بدون اینکه با وی ارتباط نزدیک برقرار کنید، تعلیم دهید، یک کار بیهوده و پردردسر است. زیرا چنین سگی از دستورات و تعالیم شما پیروی نخواهد کرد. نکته دیگر این است که در تعلیم سگ واژه بنشین را خیلی راحتتر از عبارت «زود باش بشین» یاد خواهد گرفت و در مقایسه با عبارت دوم به ندرت گیج خواهد شد.حیوان معمولا در جلسات اول آموزش، زود حوصله‌اش را از دست داده و خسته می‌شود، بنابراین بهتر است جلسات اول کوتاه بوده و خسته‌کننده نباشد. هیچگاه در حین تربیت سگ بی‌جهت او را سرزنش نکنید زیرا چنین برخوردی از سوی شما، او را گیج خواهد کرد. اگر سگتان در حین آموزش تعالیم شما را درست انجام داد او را تشویق کنید. منظور از تشویق، این است که شما باید یک رابطه نشاط‌بخش را با سگتان برقرار کنید. برای مثال نوازش کردن یا گفتن کلماتی مانند آفرین، سگ خوب من و... موقع تنبیه هم سعی نکنید که با عصبانیت و خشم بر سگتان فریاد بزنید، زیرا این کار باعث دستپاچگی و سراسیمی او گشته و از توانایی او برای یادگیری تعالیمتان خواهد کاست. هیچ موقع سگتان را کتک نزنید (مگر در مواقع بسیار استثنایی، مثلا در مواقعی که سگ تمایل به گاز گرفتن دارد) زیرا این کار باعث خواهد شد، سگ شما ترسو بار بیاید و با بالا رفتن هر دستی پا به فرار بگذارد، همواره باید سعی کنید به جای کتک زدن و حتی یک تنبیه ساده، رفتار وی را اصلاح کنید و به محض اینکه رفتارش اصلاح شد و کارش را درست انجام داد، او را مورد تشویق قرار دهید. 
استفاده از زنجیر یا قلاده

قبل از شروع تعالیم و تمرینات شما نیاز به یک قلاده و زنجیر دارید. اندازه قلاده بستگی به جثه حیوان و یا به عبارت بهتر بستگی به اندازه سر وی دارد. بهتر است برای جند روز قلاده را به گردن حیوان بسته و به حال خود رها کنید تا حیوان به آن عادت کند. بعد از اینکه سگتان به قلاده عادت کرد انتهای زنجیر آن را گرفته و مدتی با وی قدم بزنید. به مرور زمان، میزان کنترل خود را افزایش داده و تسلط خود را به حیوان اعمال کنید. هر موقع با فشار قلاده و یا تغییر جهت آن، سگ به سمت مورد نظر شما حرکت کرده و در واقع پاسخ صحیح به قلاده بدهد، زمان آموزش سگ فرا رسیده است. در موقع  انتخاب قلاده باید دقت کنید که نوع قلاده با نژاد سگتان همخواین داشته باشد. مثلا اگر سگ شما یک سگ ظریف است هرگز از نوع زنجیر استفاده نکنید، زیرا موجب درد و ناراحتی حیوان خواهد شد. قلاده را باید طوری به گردن سگ ببندید که زیاد تنگ نباشد و در گردن او براحتی بچرخد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد